مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

انواع طرح‌های فرش ایرانی

درین طرح تک تک متن فرش  شماره قالیشویی در مشهد از جهت طولی به تعدادی ستون موازی تقسیم میشود و داخل این ستون ها با نگاره هایی همانند بته جقه، اشکال اسلیمی و یا این که ختایی و گل و برگ های دیگر تزیین میگردد. به عبارت دیگر متن فرش به طور رویکرد روش میباشد. محرمات بته جقه ای دارای شهرت ترین طرح این تیم میباشد . این طرح در برخی از نقاط کشور‌ایران به اسم قلمدانی نیز پر اسم و رسم میباشد. مجموعه های دیگر طرح محرمات عبارتند از قلمدانی سراسری، گل ریز با موضوع یک رنگ و بته با موضوع الوان. فرش های قم دارنده این طرح می‌باشند.

طرح فرش ایلی
مثال ای از فرش قشقایی

طرح فرش اهل ایران: ایلی
این طرح ها از دیرین ترین و اصیل ترین طرح ها در فرش بافی کشور ایران بوده اند و مال ذهن قالیبافان مستقر میباشد به‌این شکل که طبیعت و دور و بر معاش خویش را به معمولی ترین صورت در طرح این فرش ها منعکس می کردند. از مختصات این نقشه ها می اقتدار اعلام کرد از نقشه منظم و مدون تقلید نمی کنندو دارنده زیبایی دلپسندی می باشند. دسته های فرعی این طرح ها اکثر اوقات منسوب به مناطقی میباشد که طرح نخست در آن جا اشاعه پیدا نموده است و یا این که به اسم عده ای میباشد که دارنده نفوذ محلی بوده اند و یا این که توصیه بافت آن را داده اند.

اسم های دارای شهرت و کهن این تیم عبارتند از هیبت لو (مرتبط با عجم و آباده)، قشقایی بته، افشاری، خاتونی، اردبیل، مزلقان، خمسه، ساوه، تفرش، هریس، کریم ومهربان، گوراوان، زنجان و مشکین شهر، بختیاری، کردی، یلمه، گبه(خودرنگ) ، سیستان، بهشت، سالارخانی، یعقوب خانی، سنگ چوبی، علی میرزائی، جان بیگی، جانمازی،جوین، موسی آباد، بلوچستان، ویس، قرجه، سنه و گروه گل.

 

فرش با طرح هندسی

همانطور که از اسم طرح های این مجموعه پیداست، تمامی نقوش این دسته به طور هندسی و با به کار گیری از خطوط زاویه دار به وجود می‌آید. طرح های اساسی این گروه عبارتند از: هندسی بندی قابی، هندسی ترنجدار، هندسی محرمات، هندسی لچک ترنج (شاخه شکسته)، هندسی کف معمولی، هندسی خطائی، هندسی ستاره(موزاییک)، هندسی خاتم شیرازی و هندسی جوشقانی. فرش های کرمان و طهران با این طرح ها بافته میشوند.

 

مثال طرح واگیره ای

طرح فرش اهل ایران: طرح های واگیره ای
خواسته از به کارگیری واگیره بندی این میباشد که یک قطعه کوچک از یک طرح در سرتاسر فرش چه از جهت ارتفاع و چه از سمت پهنا تکرار شود. زیرا این قطعات در مرحله تکرار بهم می پیوندند، آن را بند بندی یا این که واگره می نامند. اسم های دیگر این طرح عبارتند از بندی اسلیمی، بندی پیچک ، بندی شکسته ، بندی کتیبه ای ، بندی مستوفی و .... .


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۲:۴۸ توسط:علی موضوع: نظرات (0)