مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

فرش دورو چیست؟


کشور ایران از دیرباز مهد هنر بی سابقه قالیبافی بوده میباشد و در هر نقطه کشور‌ایران این هنر توسعه یافته و توانسته شایسته ترین، خاص ترین و زیباترین فرش ها را ایجاد و به مجموع نقاط دنیا صادر کند. فرش ابریشم دورو یک کدام از بی نظیرترین و اختصاصی به فردترین فرش های دستبافت اهل ایران می‌باشد. سوالی که ذهن طرفداران هنر قالیبافی را سرگرم میکند،چگونگی بافت این فرش گران بها می باشد قالیشویی غرب مشهد تحت عنوان ارائه دهنده سرویس ها نوین قالیشویی در مشهد در‌این نوشته ی علمی پاسخگوی سوالهای شما عزیزان خواهد بود با ما یاروهمدم باشید.

فرش دورو چه می‌باشد؟
دارای اسم و رسم ترین طرح فرش دورو
بافت فرش دورو بیشتر در بخشها خراسان شمالی بین قوم و قبیله ترکمن ترویج دارااست . به کارگیری از نقش و ادغام بندی خوشگل سبب گردیده که‌این فرش به یک اثر هنری و پر ارزش تبدیل خواهد شد. دو نوع از معروفترین طرح های بافت فرش دورو ترنج و چهار فصل می‌باشد . بعدها فرش دورو در اصل کوچک میباشد به همین برهان بافت آن مستلزم صرف وقتی بیشتر و دقتی فراتر از بافت دیگر فرش ها می‌باشد.

چله کشی فرش
پیش از اینکه بخواهید درباره‌ی چله کشی فرش دورو  شماره قالیشویی در مشهد اطلاعاتی داشته باشید نخست بایستی بدانید چله کشی چه می باشد ؟ جواب این پرسش در مقاله‌ها گذشته آورده گردیده است که توصیه می‌کنیم نخست در زمینه ی اصول چله کشی مطالعه ای داشته باشید. چله کشی مهم‌ترین مرحله خلق و خوی فرشی قشنگ ، کیفیت خوب و هنری می‌باشد زمانی چله اصولی کشیده خواهد شد فرش هم اصولی و طبق نقشه بافته می گردد و در غایت فرشی منحصربه‌فرد و قشنگ روانه بازار می‌شود. چله کشی فرش دورو به دو طرز اثبات و گردان ایفا می‌گیرد.که محاسبات انجام یافته برای هردو نحوه یکی‌از میباشد و در اصل در اواسط دار قالی قرار می گیرد .

وسایل موردنیاز برای چله کشی
مهم‌ترین وسیله برای آغاز چله کشی چهار چوب فلزی یا این که چوبی بی نقص می باشد که قرار میباشد تار های چله بر آن سوار شوند این چهار چوب یا این که دار در سایز ها و گونه های مختلفی در بازار جان دار می‌باشند که بافنده با اعتنا به نیاز خویش آن را تنظیم میکند البته معمول ترین دار ها، سبک عمودی و افقی می باشند. بعداز تهیه و تنظیم دار قالی نوبت به تهیه و تنظیم نقشه فرش می‌رسد هر کس قرار میباشد چله کشی را اجرا دهد بایستی نقشه خوان نیکی باشد تا با دقت به تعداد گره تار هارا در کنار هم سفت و اصولی بر روی دار سوار نماید آخری وسیله نخ می باشد . نخ با کالا های پنبه ای ، ابریشم و کرک با دقت به ذوق وسلیقه بافنده و یا این که توصیه مشتری تعیین می شود.

چله کشی فرش دورو
درحال حاضر بعد از تهیه و تنظیم اسباب ما یحتاج نوبت به چله کشی فرش دورو می‌رسد. از یک زهوار برای چله کشی فرش دورو اثبات یاری گرفته می گردد. در‌این نوع چله کشی نخست تعداد گره‌ها با دقت به نقشه به حساب آوردن می‌ شود و بعد داخل دار یک زهوار بسته می‌گردد. در‌این طرز محور درنظرگرفته شده برای گردش امور به‌ صورتی میباشد که در آستانه عمل از ذیل دار در صدر ، اولی گره ساخت و ساز خواهد شد و بعداز ذیل زهواز نخ متبوع عبور داده میگردد و از بالای راز دارقالی به ذیل دار پیامبر می شود. بعد از آن بالای زهوار به سوی تحت دار ارسال گردیده و پیچ می خورد و این عملیات تا نقطه نهایی تکرار می‌ شود.‌

چله کشی فرش دورو
در چله کشی اثبات هر رفت و برگشتی که ایفا می گیرد یک گره محسوب گردیده البته در چله کشی گردان یک تار به حساب می‌آید. در چله کشی فرش دورو نوع گردان در در بین چله ها مسافت نیست در حالی که در نوع اثبات فرش دورو به اندازه یک تار دربین چله ها مسافت رویت می شود.

نکته : چله کشی اثبات اکثرأ برای بافت‌هایی که کوچکتر از قد چهارچوب باشند آیتم استعمال قرارمی‌گیرد.

نکته ای اساسی در چله کشی فرش دورو

وقتی شما فرشی منحصر و سوای عیب را ساخت میکنیدکه آحاد اصول چله کشی فرش دورو را رعایت کرده باشید همانطور که تا قبل از این گفته شد یک کدام از مهمترین روند قالیبافی چله کشی آن می‌باشد و اولی وسیله چله کشی دارقالی می‌باشد پیش از هر کاری می بایست دار قالی یا این که چهارچوب عاری از هر نوع برآمدگی باشد و رمز دار و ذیل دار بایستی موازی باشند. تقارن در محل قرار گیری چله نکته حائض اهمیت دیگری میباشد که در حالتی‌که رعایت نشود سنگینی چله به یک طرف انتقال میابد و فرش کیفیت مناسب خویش را از دست می دهد .

ما داعیه نمی‌‌کنیم که شایسته ترین قالیشویی در مشهد هستیم ، ولی قادر خواهیم بود داعیه کنیم که ارائه دهنده سرویس ها متمایز قالیشویی در مشهد هستیم .


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۴۹:۳۰ توسط:علی موضوع: نظرات (0)