مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

نگاهی به تاریخچه و ویژگی‌های فرش اراک


جای جای ایران درشماره قالیشویی در مشهد مسئله هنر قالی‌بافی از آوازه و اعتبار خاصی شامل است. یکی‌از این نقاط که در پیشین‌ای خیر‌چندان بدور از معتبرترین مرکزها قالی‌بافی جمهوری اسلامی ایران بود، شهر اراک و شهرهای کوچک‌خیس دور و اطراف آن میباشد. فرش اراک به نظر هویتی از خصوصیت‌های منحصر به فرد مختص به خویش فایده میبرد؛ و به همین استدلال تحت عنوان یک اثر هنری در حوزه صنعت های دستی که دارنده کاربرد در معاش امروزی میباشد، شناخته می‌گردد. شستشوی این فرش‌ها را بایستی در شایسته ترین قالیشویی ایفا دهید؛ چراکه علاوه بر قیمت معنوی، از لحاظ دنیوی نیز دارنده قیمت اکثری می‌باشند. درین نوشته‌ی‌علمی قالیشویی نوین میخواهیم شما‌را با تاریخچه، خصوصیت‌ها و گونه های این فرش‌ها آشنا کنیم.
فرش اراک از روز گذشته تا امروز
قالی‌بافی در اراک در زمان متعدد دست‌خوش تغییرات اکثری شد‌ه‌است. به‌حیث میرسد وجود نبرد‌های گوناگون در بخش ها مرکزی کشور‌ایران، تاریخچه قالی‌بافی در‌این بخش ها در مقاطعی از مجال به‌طور کلی از در میان رفته میباشد. البته شواهد اندکی که جان دار میباشد نماد میدهد که دستکم از عصر ساسانیان قالی‌بافی در ناحیه اراک وجود داشته میباشد.
ولی زمان معاصر و در واقع عصر شکوفایی فرش در شهر اراک را می‌اقتدار به بازه زمانی ناصر‌الدین فرمان روا نسبت اعطا کرد. در واقع فرش اراک از این بازه زمانی به آنگاه و با احداث سوله‌های تعالی و تولید ها متنوع، بیشتراز پیش معروف شد؛ و اثرها این تولید ها حتی‌د‌ر کشورهای دوردست نیز آیتم دقت قرار گرفت.

گونه های طرح و نقش درین فرش‌ها
مهم ترین نقش‌های بافته گردیده در اراک دربرگیرنده فرش ساروق، فرش محال، فرش ابراهیم آباد و فرش فراهان میباشد. درپی به آنالیز خصوصیت‌های این نقش‌های خوشگل پرداخته‌ایم.

فرش ساروق
فرش ساروق را بایستی معتبرترین فرش درین حوزه‌ دانست. فرشی که خیر‌فقط در کشور‌ایران، بلکه در سراسر عالم نیز از آوازه و اعتبار بالایی شامل است.
دیدنی میباشد بدانید که‌این فرش از دید تاریخی قدمت درازی ندارد و سوابق آوازه آن به دو قرن اخیر گشوده می گردد. ولی شاید همین نوگرایی و امروزی بودن موجب محبوبیت جهانی آن شد‌ه‌است. اما نباید از دید بدور داشت که قالی‌بافی در حیطه ساروق (دهستانی در 40 کیلومتری شمال شهر اراک)، از سوابق‌ای هزاران ساله شامل است.
فرش اراک ساروق خویش به یک‌سری گروه تقسیم می گردد؛ البته به‌طور کلی دو طرح فرش ساروق سنتی و آمریکایی برای مثال آن ها می‌باشند. وجود طرح‌های هندسی و منهنی صورت، در هر دوی این مدل‌ها دیده میشود. در طرح سنتی بوته یا این که گل هراتی، به طور افشان و ترنج وجود داشته و در ساروق آمریکایی وجود گره‌های نامتقارن، مورد سرخ و نقش گل‌های متفرق، چشم می شود.

فرش فراهان
این فرش را بایستی از نسل نو فرش اراک دانست. طرح این فرش در کمتر از یک قرن پیش صورت گرفته میباشد و وجود موضوع قرمز رنگ روناسی، گره‌های نامتقارن، تک پود بودن، لبه‌ای با رنگ مغزپسته‌ای و در غایت گل‌های هراتی، از خصوصیت‌های فرش فراهان اراک میباشد.

فرش محال
فرش محال را می‌قدرت از فرش‌های درشت بافت اراک دانست. اما این فرش در مقایسه با فرش مشک‌آباد ریزبافت‌خیس میباشد. اسم فرش محال برگرفته از حیطه بافت آن یعنی محله ها میباشد. رنگ‌بندی ظریف‌خیس، رنگ‌های روشن‌خیس و به‌طور کلی نازکی بیشتر در بافت، در مقایسه با فرشش مشک‌آباد، از خصوصیت‌های فرش محال میباشد. طرح این فرش بسیار متنوع میباشد؛ ولی ترنج بیضی صورت و گل‌های هراتی در آن بسیار چشم میشود.

فرش ابراهیم آباد
فرش ابراهیم آباد (به عبارتی مشک‌آباد) درشت بافت‌ترین فرش اراک میباشد. این فرش پرز بلندی داشته و از گره‌های نامتقارن، پود آبی و دار عمودی برای ساخت آن استعمال می‌نمایند. ولی بالاتر از موردها بیان شده، خصوصیت مهم فرش ابراهیم آباد رنگ‌بندی بسیار دیدنی آن میباشد. به کارگیری از رنگ‌های خاص و همینطور رنگرزی طبیعی پشم‌های گزینه به کارگیری در‌این فرش‌ها، آن‌ها‌را مشهور داخلی و در میان‌المللی اکثری کرده است.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۱:۱۲ توسط:علی موضوع: نظرات (0)