مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

گلیم چیست ؟


گلیم بافت دست مانند فرش بافت دست از مال پشم است ومانند فرش از تار وپود ساخته شده میباشد . شماره قالیشویی در مشهد البته فقط تفاوتی که داراست در‌این میباشد که فرش پرز بلند داراست البته گلیم ،پرز بلند ندارد .به نظرتان چه گلیمی مرغوب میباشد ؟در بافت گلیم هرچه نخ مصرف شده نازک خیس ولطیف خیس باشد گلیم مرغوب میباشد به این ترتیب گلیم کیفیت بالا وبا دوام خواهد بود .

اصالت واژه و کلمه گلیم به مرز و بوم ترکیه برمیگردد،در ترکیه به پشم یا این که موی kiliمیگویند .به همین در سرتاسر عالم به ان kilim می‌گویند .جاجیم نیز به عبارتی گلیم میباشد در واقع ارمنی ها به گلیم اسم جاجیم را نسبت داده اند .اما بهتر میباشد بگوییم جاجیم نوعی گلیم میباشد ومفهوم گلیم از جاجیم پهناور خیس میباشد .

 

تفاوت گلیم وجاجیم در چه است ؟

پاره ای درباره ی تفاوت گلیم وجاجیم سخن کنیم . جاجیم از گلیم دقیق خیس میباشد ونخ چله جاجیم رنگی میباشد ودر بافت ان موءثر میباشد چله در جاجیم پیداست وپود در پشت وروی ان مشخص و معلوم میباشد البته درگلیم، چله پیدا وجود ندارد .از تفاوت های دیگری که راجع به ان می اقتدار سخن کرد این میباشد در بافت جاجیم قطعه بافی وجو دارااست یعنی جاجیم با پهنا معدود به صورت نوار می بافند وسپس قطعات بافته گردیده را به می‌دوزند در حالی که گلیم مثل فرش درجهت ارتفاع وعرض بافته می‌گردد میباشد .

 

 

جاجیم
اکنون میخواهیم یه خرده راجع‌به جاجیم حرف کنیم .

جاجیم هم مانند گلیم می‌تواند با دست بافته خواهد شد. از گلیم نازک خیس میباشد .به به جهت این که جاجیم ها پرز ندارند می اقتدار از دو شیوه انها به کار گرفت .ازپلاس نازک خیس میباشند و بااستفاده از نخ های رنگین پشمی بافته می‌شوند فی مابین عشایران تحت عنوان ذیل انداز رخت خواب پیچ وحتی تحت عنوان نگهدارنده سوزوسرما از انها استعمال می گردد درقدیم بروری کرسی می انداخته اند .میان جاجیم ها تفاوت وجود داردازجمله در مخلوط رنگ وظرافت نخ ونقوش میباشد .حتی گهگاه تحت عنوان بالا پوش از ان به کارگیری می کردند .در حتی‌در میان خانواده های روستایی برای جدید عروسان تحت عنوان هدیه برده میگردد .

 

مورد ها استعمال از گلیم در منزل
از گلیم بیشتر در راهرو خانه یا این که در پلکان ها به کار گیری می‌گردد زیرا در مسیر های لبریز رفت وامد جای دارد پس بهتر میباشد باکیفیت ترین را تعیین فرمایید . ولی میتوانید در جاهایی مثل پایین میز ناهار خوری پهن فرمایید.

حتی می‌توانید در منزل هایی که از صندلی های سنتی استعمال می نمایند کوسن با روش گلیم استعمال شود.

درخانه هایی که تراس بلندمرتبه دارا‌هستند وتخت های چوبی در حیاطشان دارا هستند می‌توانند گلیم را برروی تخت پهن نمایند وحتی از پشتی های گلیمی به کار گیری نمایند ولی جاجیم نیز زیباست .

امروزه کاربرد دیگری برای گلیم دیده می شود ان هم پوف یا این که پاف مبلمان های کوچکی می‌باشند که رو کش انها از گلیم میباشد که در چیدمان سنتی زیبایش دوبرابر می گردد.

در قسمت صادرات ،گلیم اهل ایران هم همچون فرش اهل ایران درمورد پسند مملکت های فرنگی میباشد . این صنعت قشنگ در میهن هایی مثل افغانستان ،قفقاز ،ترکیه ،لبنان ،مجارستان ،لهستان وغیره دوستداران متعددی دارااست .


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۷:۵۲ توسط:علی موضوع: نظرات (0)