مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

قیمت انواع گلیم فرش دستباف ایرانی

گلیم های قشقایی مبنی بر داری که بافته میشوند و یا این که مبتنی  شماره قالیشویی در مشهد بر در هم رفتن تار و پود آن‌ها و یا این که اتصال پودهای آنان تقسیم بندی می‌شوند به‌دنبال یک سری مثال از گونه های طریق بافت گلیم های قشقایی را اسم می بریم.

نحوه پود گذاری
درین نحوه نخ های پود از لابه لای نخ های تار رد میشوند و باعث ساخت نقش های متعدد بر روی گلیم میشوند.
نحوه پودگذاری یک کدام از شل ترین طریق های بافت گلیم است که در اکثر نقاط کشور آیتم به کار گیری قرار می گیرند.

شیرکی پیچ
در‌این روش پود ها بدور تار ها بغرنج می شوند و در پایان یک نخ نازک بدور آن بغرنج میگردد و با یک کتف کوبیده می‌شود و فرآنید بافتن آن کامل شدن می‌شود.این‌شیوه بافندگی در استان کرمان رایج است.

طریق سوم ترکیبی از دو شیوه بالا می باشد و به دلیل استحکام بیشتر به کارگیری می توان به این شکل که نخ های پود را از فی مابین نخ های تار رد میکنند و میپیچند.

اشکال نقوش در گلیم های قشقایی
به عبارتی طوری که در صدر هم اشاره شد، اشکال مختلفی از طرح ها در گلیم جان دار بوده و موادسازنده و نقش های متعددی روی این گلیم ها چشم می گردند.

نقوش مرتبط با حیوان ها
بافندگان همواره از نقوش حیوانات تحت عنوان سمبل و آرم به کارگیری می کردند که‌این حیوان‌ها گهگاه اسطوره های ماجرا ها بودند و نیز گهگاه به واسطه هراس و احترام آنان از حیوان ها از نقوش آنها استعمال می‌شد البته استفاده از نقش های مرتبط با حیوان ها در گلیم های قشقایی کمتر چشم گردیده و بیشتر در بافت های گلیم سوزنی از آن‌ها به کار گیری می نمایند و این گلیم ها اکثرا تحت عنوان خورجین اسب و… استفاده میشد و تحت عنوان پایین انداز کاربردی نداشت.

نقوش مرتبط با گل ها و گیاهان
زنان هنرمند ایل قشقایی با الهام از گیاهان و گل های مراتع زاگرس و… طرح های مختلف را می بافتند.

البته نقش های دیگری هم می‌باشند که خیلی جامع و فراگیر نبوده البته اشاره به آن‌ها خالی از لطف وجود ندارد. برای مثال این نقش ها می شود به مواقعی شامل »نگاره های تولد»، «نگاره های روزانه معاش»، «نگاره نگهداری از معاش» «نگاره معاش آخرت» اشاره نمود.

گلیم شاهسون
شاهسون ها جزء وسیع ترین طوایف عشایر میباشند که شاه عباس به کمک آنها قزل باش را باخت داد. در مقابل پاد شاه عباس دشت های تعالی مغان را به شاهسون ها بخشید.
شاهسون ها علاوه بر گلیم در بافتن کیف و خورجین و… نیز مهارت داشتن و در بافتن آنها از طرح های گل و حیوانات استفاده می کردند. بافتن چنین مفروش ها میان کلیه ایل های ایران به غیر از بلوچ ها و ترکمن ها ترویج داشت.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۲:۴۹ توسط:علی موضوع: نظرات (0)