مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

با جنس، ساختار و انواع فرش ها بیشتر آشنا شوید

فرش شگی یک کدام از فرش های مدرن از خانواده فرش های خاب بریده است  شماره قالیشویی در مشهد سطح این فرش را نخ های خاب بسیار بلند تشکیل می دهد که طول آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر می باشد. به همین استدلال نخ های خاب فرش شگی نمی توانند به صرت کاملاً عمود بر برزنت قرار بگیرند و به صورت درهم و برهم، سطحی مملو از نخ های شل و ول، رها و روی هم ریخته برای فرش ایجاد می کنند. این حالت قرارگیری نخ های خاب،سبب ساز میشود تا سطح فرش شگی بسیار حجیم تر و نرم تر از فرش های ساده باشد. شکل (۴-۶۵)تویر تعدادی نمونه فرش شگی را نماد میدهد.

به دلیل روی هم ریختگی نخ های خاب، نقشه یا طرح در‌این نوع از فرش ها دارای وضوح زیاد نیست و به همین دلیل تعداد رنگ نخ های خاب در فرش های شگی بسیار نادر و محدود میباشد (۴ تا ۵ رنگ).طرح های فرش شگی عموماً بسیار ساده و فانتزی می باشد. فرش شگی معمولاً به عنوان فرش تزئینی در اتاق خواب، اتاق نوپا،گاه آشپزخانه و در مواردی برای تزئین فضای میان مبل ها در پذیرایی استعمال می گردد. در تشکیل داد فرش های شگی عموماً از نخ های خاب پلی پروپیلن فریز چندلااستفاده می‌شود که ظاهر آن ها پیچ و خم دار می باشد. به کار گیری از اشکال نخ های خاب فانتزی با جلوه ها یا افکت های نو و مدرن مانند نخ های زری، نقره ای،چندرنگ، گره دار و … نیز در بافت فرش های شگی بسیار متداول می باشد.

[۱] Shaggy

 


تصویر چندین نمونه فرش شگی
برای بافتن فرش شگی با ارتفاع خاب فی مابین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر (و حتی بیشتر)، از دستگاه های معمولی بافندگی فرش خاب بریده استفاده می‌گردد که مجهز توسط ای منحصربه‌فرد می‌گردد. درضمنً لانست بافت فرش های شگی دارای ارتفاعی فی مابین ۵۰ تا ۶۰ میلی متر می‌باشد. با به کار گیری از لانست های بلندتر و تهیه دهنه کار ماشین، قابلیت و امکان بافت فرش شگی با ارتفاع خاب تا ۶۰ میلی متر نیز وجود دارد. تصویر نمونه ای از سطح مجال عرضی فرش شگی در شکل (۴-۶۶)آمده می باشد. برای بافت فش های شگی، نیاز به ساختار بافت مخصوصی می باشد که در شکل (۴-۶۷) به صورت شماتیک نماد داده گردیده‌است.

 


تصویر زمان برش خورده فرش شگی

ساختار بافت شگی با بافت خاب VوW
بافت خاب حلقه (Loop-Pile)
«فرش های خاب حلقه»[۱]، دارای سطح و ظاهری کاملاً متعدد از فرش های متداول خاب بریده هستند. سطح این فرش ها پوشیده از نخ های خابی می باشد که به صورت حلقه درآمده اند. شکل (۴-۶۸) تصویر نمونه ای از این فرش ها را نشانه میدهد. کلاً از بافت خاب حلقه کمتر از بافت های متداول خاب بریده در ساخت‌و‌ساز فرش به کارگیری میگردد. ساختار بافت فرش خاب حلقه در شکل (۴-۶۹) آمده می باشد. همان طوری که از شکل نمایان هست، برای تشکیل حلقه ها،از «سیم ها»[۲] به عنوان «پودهای کمکی»[۳] یا «پودهای مجازی»[۴] استعمال می شود. این تیم از پودها وظیفه نگه داشتن نخ خاب در حین مشخص و معلوم و در نتیجه تشکیل حلقه ها را به عهده دارند. از طرفی لانست ها نیز باید سیم ها (پودهای کمکی) را در همان ارتفاع نگه دارند. در وقع لانست ها و سیم ها نقش یک داربست شطرنجی را دارند که نخ های خاب بتوانند روی آنها تشکیل حبقه بدهند. پس از تشکیل و تصویب حلقه های خاب، سیم های عمل نهاده شده از باطن ساختار بافت فرش بیرون کشیده می شوند.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۵:۴۰ توسط:علی موضوع: نظرات (0)