مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

تغییر در رنگ فرش دستباف

فرش را به رو برگردانید و نقشه آن را با تمرکز نگاه نمائید  شماره قالیشویی در مشهد صورت و اندازه طرح فرش دستباف در دو رمز آن تماماً یکسان وجود ندارد. به علاوه نقشه بافته گردیده با دست صددرصد بی‌نقص وجود ندارد. این غیریکنواختی که به وضوح در فرش‌های دستباف کهن به چشم می خورد و در واقع آرم‌ای از اصالت فرش میباشد، را نباید کیفیت خوب ذیل غلط گرفت. صورت و اندازه طرح فرش ماشینی در سراسر فرش به طور کاملً یکسان میباشد و اثری از اختلاف اندازه و اختلاف بافت در فرش ماشینی چشم نمیشود. ولی طرح برخی فرش‌های ماشینی اسکن فرش دستباف نیز غیریکنواختی‌هایی دارااست، البته این خصوصیت به‌تدریج در فرش‌های ماشینی چشم میگردد.

تغییر‌و تحول در رنگ فرش دستباف
همینطور تغییرات جزئی در رنگ فرش دستباف چشم میگردد که رگه‌های باریک یا این که ضخیمی را در اثر ها دستباف ساخت‌و‌ساز می‌نماید. این تفاوت فرش دستبافت و ماشینی در رنگ فیض نقاشی کردن پشم با رنگزاها یا این که تنهاً پی‌آمد رنگ به زانو در آوردن پشم در اثر تابش فروغ و روشنایی، شستشو و قرار به چنگ آوردن در گوشه و کنار میباشد. عمده این تغییرات رنگی که در رنگ مسئله فرش چشم میگردد، ابرش گفته می‌گردد. ابرش به تدریج در فرش ماشینی چشم می‌گردد. قاطی شدن رنگ فرش خلل شایعی میباشد که هنگام شستشو فرش دستباف پیش می آید و فرش دستباف بایستی به وسیله نیروی کارشناس شسته خواهد شد تا اختلال رنگ پس دادن پیش نیاید. ولی اصل شستن قالی دستباف این میباشد که چهار دست و پا فرش را بسابید تا منزه خواهد شد.

پشم
قابل ذکر میباشد که فرش دستباف عموماً با پشم بافته می گردد، هم اکنون آن که فرش ماشینی با نخ نایلونی یا این که پلی استری بافته می گردد که به طور کاملً یک دست میباشد. در پشت فرش دستباف نیز نخ‌های سفیدی چشم می‌گردد که از یک رمز ریشه فرش تا راز ریشه دیگر کشیده شد‌ه‌است. همینطور به تدریج ممکن میباشد هیچ نخ سفیدی را پشت فرش نبینید.

تفاوت‌های بصری میان فرش‌های دستباف و ماشینی
تفاوت چشمگیری دربین فرش دستباف و ماشینی وجود دارااست که حتی دیده ناآزموده نیز حاذق به دیدن آن میباشد. پشت فرش دستباف و ماشینی تماماً با هم فرق دارااست. پشت فرش ماشینی به اندازه پشت فرش دستباف رنگارنگ وجود ندارد. پشت و روی فرش ماشینی از لحاظ رنگی به طور کاملً با هم تفاوت داراست. درحالی که حاشیه‌های فرش ماشینی با دستگاه بخیه زده میشود و ریشه فرش نیز دوخته می‌گردد، حاشیه‌های فرش دستباف با دست بخیه زده می گردد و ریشه فرش اساسا به عبارتی انتهای حرفه‌های تار میباشد و چیزی وجود ندارد که بعداً به فرش دوخته گردد. طرح بخیه در سراسر پشت فرش ماشینی چشم می‌گردد و تشخیص دادن آحاد گره‌ها در پشت فرش ماشینی آسوده وجود ندارد. در واقع این بخیه‌ها به عبارتی عاملی می‌باشند که الیاف فرش را در کنار هم نگه می‌دارا‌هستند. به عبارت دیگر ریشه فرش ماشینی بعد از آحاد شدن بافت فرش، روی آن دوخته می گردد، درحال حاضر آن که ریشه‌های فرش دستباف بخشی از فن‌های تار میباشد.

فرش ماشینی
فرش ماشینی معمولاً با ماشین نساجی بافته می‌گردد. ماشین نساجی دستگاه بزرگی میباشد که با برق فعالیت می‌نماید و با رایانه در اختیار گرفتن می گردد. در سود فرش ماشینی به‌سرعت و با موادی همانند الیاف تصنعی، ابریشم و پشم تصنعی و مصنوعی، آکریلیک، پلی استر، نایلون و پلی پروپیلن بافته میگردد. کارگاه‌داران معمولاً کارایی نمیکنند که فرش ماشینی را مشابه به فرش دستباف ساخت نمایند و بی‌نقص بودن فرش ماشینی نشان آن میباشد که به دست آدم بافته نشده میباشد.

ارزش فرش
ارزش فرش دستباف و ماشینی از زمین تا افق با هم تفاوت دارااست. فرش دستبافت بسیار گران میباشد، البته فرش ماشینی ارزان‌خیس میباشد و قادر است جایگزین مناسبی برای میزان دارایی‌های نادر باشد.

دوام فرش
ارتفاع قدمت فرش ماشینی به طور تقریبً بیست سال یا این که حتی کمتر میباشد، دوام فرش ماشینی به کیفیت و الیاف به فعالیت برده گردیده برای بافت آن بستگی داراست. اما فرش‌های مرغوب ماشینی، مانند فرش‌های ساخت و ساز گردیده با پشم، به شرط آن که به نیکی از آنان مراقبت گردد، قدمت بسیار بیشتری دارا هستند. فرش ماشینی، حتی در‌صورتی‌که کیفیت بالا باشد، ارزشی برای کلکسیونرها ندارد. فرش دستباف معمولاً با مواد طبیعی، مانند ابریشم، پنبه، کنف و پشم بافته میشود. در اکثر فرش‌های پشمی، از نخ ابریشمی نیز برای جلوه دادن به نقشه فرش و زیباتر کردن آن به کارگیری میشود. فرش دستبافت دوام بسیار بالایی داراست و در صورتی‌که کیفیت بالایی داشته باشد و به خیر از آن محافظت گردد، سالیان سال قدمت خواهد کرد. در صورتی فرشی دیدید که در پرزهای آن پشم با پلیمرهای سنتزی، پلی اولفین یا این که پلی پروپیلن ادغام گردیده بود، فرش به احتمال زیاد ماشینی میباشد. در‌صورتی‌که حتی با اعتنا به‌این نکات هم نتوانستید فرش دستباف را از فرش ماشینی تشخیص دهید، قطعاً از کارشناسان خبره فرش یاری بگیرید. همینطور با مراجعه به دکان‌های دارای اعتبار فرش می توانید خرید مطمئنی داشته باشید. پیش از خرید قطعاً در رابطه دکان تحقیق فرمایید.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۵:۴۸ توسط:علی موضوع: نظرات (0)