مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

روش تشخیص فرش اصل از غیر اصل و پلاستیکی

یک کدام از فریبنده ترین جنبه های محاسبه فرش های اهل ایران، پیدا کردن قصه های مخفی در پشت نقش و نگارهای بغرنج ی منقوش در آن میباشد. شماره قالیشویی در مشهد  گویی که تاریخ به وسیله بافنده های آن باطن نقش و نگارهایش ضبط گردیده باشد.
• دست آوردها و ازدست رفتگان جنگی
• رهبران اصلی و تأثیرگذار
• خرافات و موهومات
• روایت های عاشقانه
• مذهب
امروزه در کشور‌ایران بیش تر از چهار هزار نوع متفاوت فرش ایجاد می گردد که اشکال آن در طرح و نقش ها بسیار مشابه به هم و متعلق می‌باشند و از معانی یکسانی تبعیت می نمایند،طرح هایی متشکل ازخطوط بی واسطه،منحنی،اشکال گل ها،حیوان ها،پرندن ها در رنگ های متفاوت و …
قرمز رنگ ،رنگ دوستداشتنی بکار رفته در بیشتر فرش های اصیل اهل ایران میباشد که طیف های متفاوت این رنگ را به وفور در نقش و نگارهایش می بینیم،از قرمز رنگ آلبالویی گرفته تا (قرمز‌رنگ اسکارلت)قرمز‌رنگ متمایل به زردرنگ و ارغوانی.

آبی رنگ،نیز یکی‌از بیشترین رنگ هایی میباشد که در فرش اهل ایران بکار رفته میباشد.آبی رنگ نیلی ،بیشترین نوع رنگ آبی‌رنگ میباشد که اکثر اوقات تحت عنوان رنگ مسئله فرش اهل ایران را مزین می نماید.
فرشهای اهل ایران دارنده طرح ونقش های بسیار منحصربفردی میباشند که‌این طرح ها در زمان تاریخ و بمرور فرصت تغییرات اندکی داشته اند.بخش اعظمی از این طرح ها از نسل های پیشین ی خانواده ی بافنده به آن ها منتقل گردیده‌است.
طرح فرش اهل ایران معمولا یک کدام از چهار سیرتکامل طرح اصلی مطرح میباشد.فرش با طرح سراسری،طرح یک طرفه،طرح تقسیم بندی گردیده.و یا این که طرح مدالین مرکزی .
نقش و نگارهای بکار رفته در طرح فرش های اهل ایران معمولا هرمورد معانی متفاوتی دارا هستند،همچنین با آشنایی این نقش و نگارها، می اقتدار مملکت تولید کننده ی فرش را تشخیص اعطا کرد.
شاید، یک کدام از شناخته گردیده ترین طرح های اهل ایران،نقش قوس نماز باشد که بیشتر در فرشی کاربردی به اسم سجاده بکار می رود. یکی‌از دیگر از نقش هایی که به وفور در فرش های اهل ایران بکار می رود، نقش درخت معاش میباشد که تجلی معاش ابدی و جاودانی میباشد،اما این طرح بیشتر در فرش های مرتبط با شهرهای اصفهان قم و تبریز بکار می رود.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۱۰:۵۱ توسط:علی موضوع: نظرات (0)