مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

فرش قم | تاریخچه و تصاویر فرش های دستباف قم


درین نوشته ی علمی همت داریم داده ها جامع و ارزشمندی را در ارتباط فرش قم در دست شما در اختیار بگذاریم. شماره قالیشویی در مشهد طرح و رنگ های مختلفی از این نوع فرش ها در بازار جانور میباشد و ولی ناگفته نماند فرش یکی سوغاتی های دارای اسم و رسم این شهر نیز در لحاظ گرفته می‌شود اساسا پس از سوهان او‌لین چیزی که در خصوص شهر قم به ذهن استفاده کننده خطور می نماید فرش های قشنگ با تنوع رنگی و نقشه های قشنگ میباشد. صنعت فرش بافی همواره در میان ایرانیان از اعتنا بسیار متعددی برخوردار بوده میباشد البته فرش این شهر یعنی قم آوازه و ولی شهرت ی بیشتری داشته میباشد.

سوابق ی این نوع از فرش ها به 80 سال پیش برمی شود. صنعت فرش بافی سپس نیز به صورت دورازشوخی رونق بسیار پیدا کرد به ویژه هنگامی که صادر آن به کشورهای خارجه از اهمیت بالا برخوردار شد توانست مقام ویژه ای را به دست آورد . فرش بافی بعد از سال ها به صورت تدریجی بین عموم آبادی نشین این حیطه نیز رونق یافت .

پرزهای فرش قم معمولا وحشتناک و سفت است بعد ها متنوعی نیز برای بافت این نوع از فرش ها در دسترس میباشد. این نوع از فرش در‌صورتی‌که که به طور آحاد ابریشم بافته خواهد شد معمولا ارزش های بالایی را برای خریدار پیشنهاد میکنند . صادرات فرش اگرچه در سالهای اخیر با تحریم های جان دار محدودتر گردیده البته فرش اهل ایران همواره منزلت ویژه ای دربین گونه های متفاوت از فرش های دیگر داشته میباشد .

 

 

مختصات فرش قم
در سال های نخستین فرش های قم از پشم های خاصی که کیفیت چندان نیز نداشتند تنظیم میشد البته با گذر مجال به ویژه با رونق یافتن این نوع از فرش ها شاهد طرح های آحاد ابریشم دستباف این شهر شدیم به کارگیری از ابریشم تماما برای بافت این نوع از فرش ها منجر شد طرح های ویژه و ظریفی ساخت‌و‌ساز گردد امروزه فرش های باارزش قم آوازه جهانی یافته اند به ویژه در نمایشگاه فرش آلمان می قدرت حضور برجسته آنان را به صورت بدون شوخی دید.

یکی مهم ترین خصوصیت های فرش های قم را می شود به وجود نظم بی غایت در تار پود آن‌ها اشاره نمود در بقیه فرش هایی که در بخشها متعدد تهیه و تنظیم می گردد بی نظمی های ویژه ای در پشت فرش ها مو جود میباشد در‌حالتی که چه این نوع بی نظمی ها قابل اغماض میباشد اما فرش قم حتی عاری از این نوع بی نظمی ها میباشد و همین برهان از عوارض مهم محبوبیت و شهرت ی زیاد فرش قم گردیده‌است.

این نوع از فرش ها به طوری پباده سازی شد‌ه‌است که ممکن میباشد در نگاه نخستین فکر کنید با ماشین بافته گردیده و به بافت دست بودن آن تردید فرمائید طرح و سبک های خاصی برای بافت فرش قم در اختیار میباشد عده ای که در این باره کار دارا‌هستند به راحتی در او‌لین نگاه میتوانند با در لحاظ دریافت کردن طرح و نقشه ی به عمل رفته نوع آن را تشخیص دهند.

گره فرش های قم بسیار نازک می باشند به همین برهان برای بافت این نوع از فرش ها شکیبایی ی و ولی توجه بالایی نیاز میباشد وجود تراکم زیاد در گره ها نیز برای مثال نکات دیگری میباشد که سبب ساز گردیده بافت این نوع از فرش ها در مقایسه با بقیه اشکال آن مشقت بار خیس باشد


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۳۴:۲۸ توسط:علی موضوع: نظرات (0)