مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

آشنایی با انواع فرش ماشینی


گونه های فرش ماشینی در بازار تنوع اکثری دارااست که مبتنی بر دستگاه بافت، شماره قالیشویی در مشهد مواد اول، کتف، تراکم و سبک های گوناگون گروه بندی می گردد.

در‌این نوشته‌ی علمی ما به معرفی گونه های فرش ماشینی مو جود در بازار می‌پردازیم و به ارزیابی بها آنان و کوشش آن نیز خوا هیم پرداخت،

در صورتی‌که مجال کافی برای مطالعه این نوشته ی علمی را ندارید می‌توانید از روش لینک و پیوند تحت فرش های متعدد را مشهاده و خریداری نمایید . همینطور در حالتی‌که وقت کافی دارید خرسند می شویم با ادامه این نوشته‌ی علمی اثرگذار با جمهوری اسلامی ایران کارپت یار باشید.

 

اشکال فرش ماشینی بر پایه ی مال نخ خاب
در فرش ماشینی از طیف پهناور­ای از الیاف تصنعی و مصنوعی استعمال میشد. اول نسل از فرش های ماشینی با پشم های ریسیده گردیده بافته میشد که اصطلاحاً به آن‌ها فرش ماشینی پشمی گفته می‌گردد.

ولی به جهت بعضا محدودیت های فنی و صرفه جویی در هزینه ها، بعداز مدتی الیاف تصنعی مکان الیاف پشمی را گرفت. در نسل بعداز فرش پشمی، فرش ها با ۳ نوع نخ بافته میشد، آکریلیک، BCF و یا این که ترکیبی از این دو که به آن یک نخ آکریلیک گفته میشد. یعنی نخ مهم آن که رنگ مسئله را تشکیل می بخشید آکریلیک بود و بقیه رنگ های BCF بود.

 

امروزه اکثر نخ­هایی که در فرش­های ماشینی به کارگیری می­شوند عمدتاً از پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون، آکریلیک و نخ حرفه­ ای درست شده­ میباشد.

نوع پرداخت و تشکیل هرمورد از این نخ­ها و کاربرد آن­ها گوناگون میباشد. برای مصارف خانگی شایسته ترین نخ فرش نخی میباشد که درصد نخ فن­ ای و آکریلیک در آن بیشتر باشد.

نخ حرفه­ ای از پشم بیشتری درست شده و بافت سفت­ تری دارااست. از طرف دیگر نخ­های آکریلیک خواص ارتجاعی بیشتری دارا‌هستند و همینطور ریلکس‌­خیس منزه می‌­شوند.

وجود این دو خواص در یک نخ یک فرش دلیلی بر مرغوب بودن آن فرش میباشد.

فرش های ابریشمی معمولا با نخ پلی استر بافته می‌شود که اگرچه زیبایی بیشتری دارا‌هستند، ولی از ارتفاع قدمت کمتری برخوردارند.

برای ساخت و ساز یک فرش مطلوب در آغاز بایستی کیفیت نخ آن سنجیده شود. مواقعی که در مرحله ­ی در دست گرفتن کیفیت نخ می بایست نظارت شوند عبارتند از: قطر نخ، ارتفاع نخ، درصد انعطاف پذیری و واحد سنجش کشسانی نخ. همینطور در کنار همگی ­ی مورد ها مذکور پروسه ایجاد نخ فرش هم می بایست در دست گرفتن خواهد شد.

گونه های فرش ماشینی مبتنی بر کتف
تراکم عرضی یا این که کتف، پارامتری برای ذکر تعداد نخ های خاب در یک متر پهنا فرش ماشینی است.

برای ذکر تراکم عرضی فرش، تعداد دندانه های کتف در یک متر ارتفاع کتف ماشین بافندگی را ذکر می نمایند. تراکم عرضی فرش را با کتف ذکر می نمایند.

به صورت نمونه، فرشی که در ماشین بافندگی ۷۰۰ کتف (با ۷۰۰ دندانه در یک متر کتف) بافته می گردد، به فرش تراکم ۷۰۰ کتف دارای اسم و رسم میباشد و بدین مضمون‌ میباشد که در یک متر پهنا فرش بافته گردیده،۷۰۰ نخ خاب وجود دارااست.

به همین ادله میباشد که تراکم عرضی هر فرش با نمره کتف ماشین بافندگی یکی از میباشد. بدیهی میباشد که گزینش نمره کتف ماشین بافندگی یا این که تراکم کتف فرش بافته گردیده، به سادگی و با شمارش تعداد نخ های خاب در یک متر پهنا آن،به راحتی قابلیت پذیر میباشد.

ارتقاء تراکم کتف و تراکم تاری فرش، مشکلاتی را به هنگام ایجاد کرد ماشین ، ایفا تعمیرات، محافظت و نیز به هنگام بافت فرش پدید میاورد.

فرش های ۳۵۰ کتف و ۴۴۰ کتف
از اولی نسل های فرش ماشینی، فرش های ۳۵۰ کتف و ۴۴۰ کتف بودند که سالها پیش بازار فرش ماشینی کشور ایران را قبضه کرده بودند، ولی با ورود فرش ۵۰۰ کتف، بازار خویش را از دست دادند.

تراکم بافت فرش های ۳۵۰ کتف معمولا ۷۰۰ و تراکم بافت ۴۴۰ کتف ۹۰۰ میباشد ور در ۵ رنگ بافت می‌شود.

اشکال فرش ماشینی ۳۵۰ کتف و ۴۴۰ کتف جزء ارزانترین فرش های جانور در بازار فرش است.

اکنون این فرش های در کارخانه های کوچک ساخت‌و‌ساز می‌گردد و بیشترین ایجاد آن، بافت جانمازی، گوشه و فرش های ارزان ارزش به ویژه برای صادرات به کشورهای حاجتمند به کارگیری می‌گردد.

فرش ۵۰۰ کتف
فرش ۵۰۰ کتف تا سالها مال لاکچری بازار فرش محسوب میشد. گونه های فرش ماشینی ۵۰۰ کتف با ماشین آلات بافت فرش مختلفی مثل واندویل، شونهر، تکسیما و تکنولوژی های ASR، CRX و… بافته می‌گردد.

تراکم بافت فرش های ۵۰۰ کتف از ۱۰۰۰ آغاز می‌شد و با پیشرفت ماشین آلات به فرش های با تراکم فراتر و تا ۲۲۵۰ بافت میشد.

فرش های ۵۰۰ کتف در ۵ رنگ بافته میشد اما در دستگاه هایی که ابعاد وارد بازار بافت این فرش ها شد مثل CRX، تا ۸ رنگ حقیقی نیز در بافت فرش ماشینی به کارگیری میشد.

بافت فرش های ۵۰۰ کتف همچنان ادامه داراست، اگرچه مثل دیرین سهم به سزایی در بازار ندارد، البته با بافت طرح های پرفروش ۷۰۰ کتف با ماشین آلات ۵۰۰ کتف و درج عناوینی روی برند فرش مثل طرح ۷۰۰ کتف، فرش های ۵۰۰ کتف را در بازار عرضه و به فروش می‌رسانند.

در نسل گونه های فرش ماشینی ۳۵۰، ۴۴۰ و ۵۰۰ کتف تنوع فرش های بسیار محصور بود، به شکلی که شاید در هر سال، نهایتا ۱۰ نقشه بافته می‌شد.

فرش ۷۰۰ کتف
با ورود فرش های ۷۰۰ کتف در وسط ده سال ۸۰ در بازار انقلابی پدید آمد. دیگر مثل دیرین، تنوع نقشه های بافت فرش ماشینی محصور نبود و فرش ها در بی شمار طرح می توانست بافته خواهد شد.

نخست دستگاه های CRX کمپانی واندویل، فرش های ۷۰۰ کتف را با تراکم ۱۵۰۰ و با ۸ رنگ می بافتند، ولی در مسافت مقداری واندویل بلژیک دستگاه دوست داستنی HCP را عرضه کرد که فرش های ماشینی را می توانست در تراکم ۲۵۵۰ نیز بافت نماید.

این ماشین آلات تنوع رنگی را نیز تا ۱۰ رنگ متفاوت نیز رساندند.

 


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۱۴ توسط:علی موضوع: نظرات (0)