مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

تفاوت گلیم فرش با فرش فریز


حدود پنجاه سال پیش حادثه مهمی در کاشان به‌زمین‌خورد که آینده اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کاشان را زیر تاثیر قرار اعطا کرد . آن حادثه ، ظهور صنعت قالیبافی ماشینی در کشور ایران بود . شماره قالیشویی در مشهد  در جمهوری اسلامی ایران و به خصوصو تبریز و کاشان قالی دستبافت به وفور بافته میشود و برای بر طرف کردن نیاز های عموم ، اکثرا هر منزل یک دار قالی برای قالیبافی داشت . امروزه نیز در جمهوری اسلامی ایران اکثرا منازل دارنده فرش ماشینی می باشند و میتوانند از آن برای استراحت و زیبایی به کار گیری نمایند که برای مثال این قالی ها فرش فریز و گلیم فرش است . نزدیک به سال های 1350 دستگاهی به اسم ژاکارد به ناحیه کاشان وارد شد . کاشان به انگیزه فعال بودن در صنعت نساجی مملکت پتانسیل تبدیل شدن به قطب قالی مملکت را داشت به همین عامل این دستگاه به‌این ناحیه وارد شد . از این دستگاه برای بافت اولی فرش ماشینی جمهوری اسلامی ایران به کار گیری شد . دستگاهی که شخصی به همین اسم در فرانسه برای استعمال در بافتن پارچه و منسوجات ابتکار کرده بود . در صدر عموم شناختی از این نوع قالی ها نداشتند ولی به لطف واردات قالی های ماشینی بلژیکی و تبلیغات این صنعت در کشور‌ایران و عالم مکان خویش را گشوده کرد . امروزه به لطف پیشرفت روز افزون تکنولوژی پنج نوع قالی ماشینی در بازار مو جود میباشد که در پی می‌خواهیم به معرفی و مقایسه دونوع از آن‌ها که مقایسه گلیم فرش با فرش فریز میباشد به طور بدون نقص و نکاتی که در این مورد برای خرید می بایست بدانید بپردازیم که شما میتوانید درپی هم پا ما باشید.

 

1- تفاوت گلیم فرش با فرش فریز
گلیم فرش و فرش فریز دو نوع از قالی های ماشینی می‌باشند که مولف تفاوت آنان‌را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید بخوانید و استعمال قابل قبولی برای خرید خویش داشته باشید . فرش فریز جزیی از فرش های فانتزی و امروزی میباشد که ازالیاف پلی استر بافته می گردد و دارنده مقاومت بالا نیز میباشد . در صورتیکه چه قالیهای فریز دارنده سطح نرمی می‌باشند البته در عین هم اکنون با دوام وقدرتمند می باشند و می قدرت دوام آنان رابیشتر از دوام گلیم فرشها اعلام‌کرد . گلیم ها نیز به انگیزه داشتن پرزهای کوتاه دارنده سطح وحشتناک و صاف میباشند .

 

1-1- گلیم فرش زیباتر میباشد یا این که فرش فریز
به کارگیری گلیم بیشتر به خیال و خاطر زیبایی و اصالت میباشد تا دوام و راحتی . به همین ادله گلیم فرش های ماشینی را در مکانهایی که نیاز به قانونی بودن دارا‌هستند مثل اتاق های پذیرایی ، هال و محل ملاقات به کارگیری می نمایند تا هم قشنگ باشد و هم به اطراف رسمیت ببخشد . البته فریز به انگیزه این که در جایگاه های فانتزی و امروزی قرار می‌گیرد میتواند در اتاق خواب ها و اتاق خردسالان که بیشتر جنبه های فانتزی و یا این که کودکانه دارا‌هستند استعمال شود . نرمی و راحتی این نوع قالی ها می‌تواند برای استراحت نیز به فعالیت گرفته خواهد شد . هم اینگونه نخ های فریز بلند خیس و در هم تنیده خیس از فرش ماشینی گلیم می‌باشند و برای راحتی و استراحت می قدرت از آن به کار گیری موفقیت .

 

1-2- آنالیز پا خور بودن فرش فریز و گلیم فرش
در اینجای گفت و گو جا دارااست که به چک پاخوری و جاپا درین دو نوع فرش ماشینی بپردازیم . از آن‌جا که فرهای فریز دارنده نخ های بلند خیس و پرزهای بیشتری میباشند سازه بر این هنگام راه و روش رفتن روی ان مکان پا می‌ماند و به جاپا تبدیل میشود . ولی در گلیم فرش به خیال و خاطر ضخامت بسیار نادر ، کمتر مکان پا میماند و به همین استدلال سایه خوری و پاخوری کمتری داراست .

 

1-3- مراقبت از فرش فریز و گلیم فرش
پیشنهاد گردیده است که با کفش و کفش تابستانی به هیچ عنوانروی گونه های فرش فریز راهنروید به دلیل آنکه به انگیزه داشتن پرزها و نخ های بلند ، به‌سرعت میکروب ها و کثیفی های کفش را به خویش جذب می نماید و بافت فرش زخم می‌زند . برای فرش گلیم این آیتم را بایستی رعایت کرد البته به ترازو کمتر . در‌صورتی‌که ناچارید که از کفش تابستانی یا این که کفش برای روش رفتن بر رروی فرشها استعمال فرمائید پیشنهاد می‌کنیم که مطلقا ، آن‌ها را پاک نمایید تا میکروب ها را به عمق این دونوع قالی جابجایی ندهید . هیچ زمان این دونوع فرش ماشینی را در جایی که رطوبت زیاد میباشد را قرار ندهید ، چرا‌که سبب ساز از میان رفتن الیاف و پوسیدگی آنان میگردد . همینطور سبب ساز ساخت کپک و میکروب های رطوبتی میگردد که برای اشخاص حاضر در خانواده نیز بسیار خطرناک و آلوده و کثیف کننده میباشد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۰:۴۳ توسط:علی موضوع: نظرات (0)