مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

چه زمانی نیاز به رفوگری فرش در قالیشویی داریم


از آنجایی که هر فرش در معرض حاد شدن و جراحت دیدن به گذر زمان فرصت است، شماره قالیشویی در مشهد هنر رفوگری فرش بعداز هنر قالی بافی پدیدآمد. در واقعیت هنر رفوگری تکمیل کننده هنر فرشبافی میباشد و تا‌زمانی‌که منزل های ما به وسیله فرش ها تزیین می‌شوند این هنر وجود خواهد داشت. دست اندرکاران مختلفی دست به دست هم میدهند تا فرش نیاز به رفوگری در قالیشویی نیاز پیدا میکند.


پوسیدگی فرش
بید زدگی
رطوبت
حریق سوزی یا این که سوختگی
پاره‌گی فرش
به کار گیری زیاد که منجر از میان رفتن تار و پود فرش می‌گردد.
در اینجاست که هنر رفوگران نفیس شده در واقع فعالیت آن ها مانند عمل پزشکی میباشد که مریض مشرف به موت را از مرگ نجات می‌دهند. مهارت درین فن مستلزم به آموختن به چنگ آوردن، تمرین و کسب تجربه میباشد. پیش از استارت هرکاری رفوگر بایستی فرش را پهن کرده و آن را به اعتنا آنالیز و معیار و نوع زخم دیدگی آن را نظارت کند.


00:00 | 00:13

فیلم رفو کردن فرش های پاره در کارگاه

رفوگری و تجدید بنا فرش های دستباف پاره گردیده
همان طور که در ابتدا اشاره گردیده مثلا عواملی که نیاز به بازسازی و رفوگری در فرش را ساخت‌و‌ساز می کند پاره گی فرش است.

الیاف فرش ها در معرض پاخوردگی و آلودگی ناشی از گرد وخاک و یا این که حتی تابش نور و روشنایی خورشید به گذر زمان مجال پوسیده و به‌تدریج پاره می‌شوند.

فرش های دستباف که قیمت دنیوی بالایی دارا‌هستند، برای نگهداری زیبایی و قدمت خویش نیاز به رفوگری و بازسازی در قالیشویی ها دارا هستند.

نکته مهمی که در هنگام رفوگری فرش دستباف یا این که فرش ماشینی بایستی در حیث داشت تعیین رنگ مطلوب میباشد.

در‌صورتی‌که در تعیین رنگ توجه کافی ایفا نگردد مکان رفوشده به دیده خواهد آمد و از قیمت قالی نادر خواهد کرد.

هماهنگی رنگ نخ ها به کاررفته در رفوگری با رنگ های اساسی نخ فرش بسیار دارای اهمیت میباشد.

 

رفوگر می بایست به‌این نکات هنگام رفو اعتنا نماید.

چنانچه پاره گی فرش هم راستا آن باشد می قدرت آن را از روی نقشه طرف تندرست فرش رفو نمود. در شرایطی‌که نقشه دوطرف فرش یکسان نباشد، با دقت به کلیات نقشه فرش، رفوگر نقشه ای مطلوب روی ورقه شطرنجی پیاده نمود و آن‌گاه کار رفوگری را جاری ساختن میدهد. ترمیم فرش فارغ از نقشه از بها آن می کاهد.
در‌صورتی‌که در اواسط فرش یا این که قسمتی از آن پاره‌گی ای باشد که به وضوح با دیده چشم گردد، در آغاز باید محل پاره گی فرش را از رو یا این که پشت آرم گذاری نموده بعد از آن به عبارتی محل را تا می نمایند، چنانچه پاره‌گی به انگیزه کم آبی چله ها ادامه پیدا نماید نباید آن را بازنویسی نمود بلکه بایستی حدود پاره‌گی را با ماژیک آرم گذاری کرده و آن گاه آن را با تیغه خیلی نیز از بدنه فرش غیر وابسته کنند بعد از آن نصیب از میان رفته را از روی تعداد چله ها و با نخ های مطلوب چله کشی کرده و آن گاه پود نازک و ضخیم را از روی نقشه بافته گردیده که از بدنه جداگانه نموده اند به اعتنا به عبارتی نقش وهمان رنگ در بدنه فرش پیاده کنند.

ارزش رفوگری فرش سوخته
عامل ها مختلفی منجر سوختگی فرش میگردند.

مانند سوختگی ناشی از سیگار، زغال، اتو و یا این که گذاشتن قابلمه داغ بر روی فرش.

هرکدام از اینها را می اقتدار با طریق های معینی در خانه تا حدی برطرف نمود.

در حالتی که سوختگی ناشی از سیگار باشد.نخست روی بخش سوخته را سمباده بکشید و اضافه های آن را با جارو برقی منزه فرمائید. بعد از آن به وسیله قیچی منحصر ابرو بخش های قابل جداگانه شدن را قیچی کنید. درصورتی که بازهم بخش های سوختگی نمایان بود.یک محلول آب و آب اکسیژنه به نسبت یک به روستا تنظیم نموده و به وسیله یکپارچه، لکه سوختگی را از میان ببرید. در پایان نیز محل سوختگی را بشورید.

جهت رفوی سوختگی ناشی از اتو، در صورتی‌که سوختگی ضعیف و رنگ زرد باشد .میتوانید یک پیاز را به دونیم فرمایید و روی بخش سوختگی قرار دهید.آن گاه نصیب سوخته را شسته و کم آب فرمایید.


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۳:۰۲ توسط:علی موضوع: نظرات (0)