مرجع تخصصی قالی و قالیچه مرجع تخصصی قالی و قالیچه .

مرجع تخصصی قالی و قالیچه

راهنمای رفوگری فرش و نکات مهم محافظت از فرش بدون نیاز به قالیشویی:


فرش یک کدام از مهمترین و مطرح ترین اجزای یک منزل است اکنون آنکه این منزل چه سنگی باشد شماره قالیشویی در مشهد و چه گران قیمت و امروزی. فرش زیبایی منزل را دوبرابر می نماید و از قبلی های به دور تا به هم اکنون طرح ها و نقش های گوناگونی از فرش به دیده خورده میباشد ولی نکته حائض اهمیت این میباشد که فرش با اعتنا به کیفیت و معیار همت در گیر جراحت می شوند که‌این صدمات گهگاه بسیار نادر و ناچیز و گاه نیز با ضرر بسیار متعددی یاور میباشد. گهگاه برای بازیابی بها حقیقی فرش رفوگری فرش را بر روی ان جاری ساختن می‌دهند چراکه این جنس خویش دارنده بها متعددی میباشد و نباید به آشغال تبدیل خواهد شد و در صورتی آسیبی به آن وارد گردد تا زمان های زمان بر می بایست با به عبارتی صورت نامناسب گزینه به کارگیری قرار گیرد.

متخصصان رفوگر با سود دریافت کردن از ابزار و وسایل منحصربه‌فرد به شغل و هنر خویش و با ترفندهای ویژه خویش نقشه ای میکشند به گونه ای که به شایسته ترین صورت ممکن بخش های مصدوم فرش نوسازی خواهد شد سوای اینکه نقصی در فرش و بافت آن ساخت‌و‌ساز خواهد شد. فن رفوگری فرش سالیان درازی میباشد که طرف داران ویژه خویش را دارااست و به ویژه در کشور‌ایران که هنرمندان و متخصصان متعددی در این مورد سرگرم به‌این عمل میباشند. رفوگری فرش ماهر وجود ندارد که بتوان آن را سوای مهارت و تخصص و تجربه اعمال اعطا کرد بلکه یک فعالیت بسیار تخصصی است و حتی گهگاه شایسته ترین قالیبافان نیز قدرتمند به ایفا این فعالیت نمی باشند.


رفوگری فرش

لازمات رفوگری فرش و وضعیت اجرا این فعالیت:
رفوگری فرش نیاز به توجه بسیار بالا و هوش فراوان داراست تا اینکه هنرمند رفوگر بتواند تشخیص دهد نقشه فرش را که از در بین رفته میباشد چه طور بوده میباشد و چه گونه می قدرت آن را به شایسته ترین صورت ممکن ترمیم و تجدید بنا کرد تا اثر آن باقی نماند. بدین مراد از رنگ های به فعالیت رفته در بقیه بخش های فرش یاری میگیرند و نخ ها را دقیقا به به عبارتی صورت به فعالیت می‌برند. حتی‌د‌ر برخی از مواقع فرش تماما کهنه و بی رنگ می گردد ولی گشوده هم برای ترمیم از نخ های به عبارتی فرش رنگ و رو رفته استعمال می‌گردد و آن فرش را تماما نوسازی می نمایند به نحوی که اثری از ترمیم بر روی آن به دیده نمی‌خورد. متخصصان رفوگری بایستی به گونه های نحوه های محافظت و مراقبت از فرش همانند ریشه زنی، گره فرش و… شناخت بی نقص داشته باشند.

یکی‌از دیگر از مهمترین اصول های رعایت گردیده در این مورد این میباشد که بایستی به رنگ ها و الیاف متنوع که در بافت فرش به فعالیت می‌روند احاطه و شناخت بدون نقص داشته باشد. علاوه براین هنر بافت فرش در اشکال و اقسام متفاوت به طوری میباشد که هیچگونه نیازی به قالیباف دیگری نمی‌باشد و آن هر کس فرش را می بافد می بایست با وسایل و ابزار رفوگری شناخت بی نقص داشته باشد. ابزار لازم صحبت رفوگری گونه های نخ در رنگهای متفاوت، قلاب، کیله، پرچم، خواب پشت، سوزن، دفتین، آب، تخته، میخ کش، اتو، میخ و … میباشد که هر مورد از این ها در مکان منحصر و مجال منحصر به فرد کاربرد خاص خویش را دارااست.


نکات موردنیاز در رابطه رفوگری فرش

نقص ها و زخم های جانور در فرش ها گوناگون میباشد به عنوان مثال فرش هایی که آیتم به کار گیری می‌باشند با فرش هایی که در ذیل اراضی فارغ از استعمال باقیمانده اند دارنده جراحت های متفاوتی است. در حالتی‌که فرش هایی که گزینه استعمال می‌باشند اکثر اوقات مصدوم و رنگ پریده هستند. همینطور بعضا از اتفاقات که در اثر بی توجهی فیس میدهد از جمله سیگار یا این که ذغال داغ بر روی فرش می افتد و فرش را می سوزاند چنین بلاها به راحتی بوسیله قالیشویی ترمیم و مرمت میشوند. گهگاه فرش هایی که آن را لوله کرده و به آن‌ها نیازی وجود ندارد دردسر هایی برای اشخاص پیرو دارااست و آن هم این میباشد که درین مجال جراحت هایی مانند بید خوردگی به سراغ آن می‌آید که در این‌حالت مایحتاج میباشد به یک رفوگر فرش که دارنده مهارت و تخصص موردنیاز دراین باره است برای ترمیم آن سپرده گردد.

 

زخم های جانور در فرش که نیاز به رفوگری فرش داراست:
در طول رفوگری فرش بعضا از جراحت های وارداتی به آن در سطح ها گوناگون گزینه آنالیز قرار میگیرد. که عبارت اند از:

سطح نخستین: زخم های جزئی مانند تغییر تحول رنگ و لکه های سطحی مو جود بر روی فرش میباشد که به سادگی و سوای هزینه ترمیم و مرمت و رفوگری فرش می‌شود.

سطح دوم: جراحت های میانگین مانند بید خوردگی، ساییدگی، خارج زدن نخ چله از فرش و… هستند که به نوعی بیشتر از نوع اولیه است و زحمات آن هم از نوع اولیه بیشتر است و نیاز به رفوگری فرش است.

سطح سوم: زخم های شدید که جراحت هایی همانند سوختگی، پوسیدگی و پاره‌گی شدید است که به تخصص و هزینه بسیار متعددی مستلزم میباشد. این نوع جراحت دیدگی بیشتر در فرش ها و قالی های باارزش و پر ارزش نوسازی می گردند. چراکه در غیر این شکل کارایی و هزینه ترمیم آن بیشتر از بهای فرش است و این خویش یک عمل بیهوده تلقی می گردد.

 


برچسب: شماره قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۰۱:۱۰ توسط:علی موضوع: نظرات (0)